Västervik

Yes, då var det dags att åka på en lite tripp igen. Denna gång är det verkligen inte långt, dryga timmen i buss sedan är jag framme i härliga Västervik. Idag skiner solen och det är blått ute och jag hoppas det är lika där så jag kan strosa omkring vid hamnen och bara njuta i solen. Det gillar jag med Västervik så skulle gärna kunna spendera en sommar där någon gång i livet.

Finns det mesta: lite fler och roligare affärer än i Vimmerby, biograf, goda restauranger, uteställen m.m. Ni hajjar det är ett soft ställe att glida omkring på.

Jag åker dit för att träffa mina kusiner och bo hos dem till imorneftermiddag. Ikväll blir det inte så mkt mer än middag, lite lek och slapp i soffan antar jag men imorn är jag ensam hemma med min kusin på 5½ år. Då blir det håll igång med lek, måste se Trassel på svenska så har jag sett den på tre språk snart, lekparken och lite skoj utomhus också hoppas jag om vädret tillåter. Fast just det, det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder eller hur är det man brukar säga?

Hoppas även att jag kommer få ett sms från fotbollstränaren idag och han skriver att det är match imorn för jag vill verkligen spela nu. Håller tummarna för isf är det samling så fort jag kommer tillbaka till Viimmebry imorn. Därför ska jag nu gå och packa väskan och göra mig redo :)

Om Gran Canaria

Huvudstad:
Las Palmas
Valuta: Euro
Språk: Spanska men på turistorterna pratar alla i stort sätt engelska eller till med skandinaviska.

Geografi:
Ön är belägen i Atlanten ca 21 mil från Afrikas kust & 125 mil från Cadiz på fastlandet i Spanien. Den tredje största bland de sju Kanarieöarna (Fuerteventura, Tenerife, Gran Canaria, Lanzarote, La Gomera, El Hierro & La Palma). Fuerteventura & Teneriffa är större till ytan men Gran Canaria har den största befolkningsmängden.

Turistattraktioner:
Maspalomas sanddynor är ett ökenområde som har fått sin sand från Sahara & ligger mellan Playa del Inglés & Maspalomas. Vid öken finns en gaystrand & nudiststrand.
Playa del Inglés är en populär ort för många homosexuella med barer, restauranger & butiker i shoppingcentret Yumbo Centrum.
Palmitos Park en stor fågelpark i södra delen med papegojpark, delfinsshow, apor, kräldjur m.m.
Utöver detta finns det mycket mer att se, många stora marknader, shoppingcenter o.s.v.

Mat:
På Gran Canaria kan man hitta i stort sätt vilken svenskt rätt som helst eftersom att det är en turistö. Annars på Gran Canaria är det vanligt med Papas arrugadas som är skrynkliga små potatisar som kokas med skalet på i väldigt mycket salt. Till det har man Mojo verde som är en sås som innehåller persilja, koriander, olja, vitlök, spiskummin & vinäger. (Jag själv älskar dessa små potatisar & äter de alltid när jag är i Spanien).

Övrigt:
Bananer & tomater odlas i stora mängder på ön. Vilket man tydligt märker. Att äta en tomat på Gran Canaria är mycket godare än att äta en i Sverige. Glöm inte testa!
För de som stannar en längre tid finns även ett litet IKEA att besöka som ligger i Telde, lite söder som Las Palmas. Där hittar man svenska varor som man kan sakna lite när man är iväg. Såsom svenskt godis, köttbullar, falukorv m.m.
Hyra bil & ta sig runt på eget sätt är väldigt smidigt, enkelt & framför allt billigt!
Det är även smidigt & billigt att ta sig fram med taxi om man är några stycken & delar på priset. Det kan kännas som att de kör väldigt fort & speciellt läskigt på småvägarna upp i bergen men det är vana & det är inte lätt att få körkort på Gran Canaria så iaf jag känner mig säker när jag åker bil där.

Puerto de Mogan

Tog bussen in till Puerto de Mogan en dag för har hört mkt om det. Det fattar jag för vilken mysig liten by. Strosa omkring på smågatorna blad mysiga butiker & hus. Hamnen, stranden & marknaden som är mitt på torget. Ångrar verkligen inte att jag åkte dit & gjorde i stort sätt inget alls men hade de så bra.

För de som är sugna att åka dit eller kanske bo där en vecka eller två funkar det också. Det finns några hotell & jag skulle bo där om jag åkte till Gran Canaria för att ta det lugnt & inte åka på några utflykter & bara njuta av sällskapet. I lilla Puerto de Mogan finns allt man behöver för en vecka: supermarket, restauranger, barer, caféer, shopping, strand m.m.

Här kommer lite bilder från den dagen!

Kände att jag hade valt rätt outfit för dagen när jag steg av bussen där borta!

Missa inte detta stället när ni besöker Gran Canaria. Det går att åka buss enda från Las Palmas & såklart från alla andra ställen på vägen som Playa del Ingles, Amadores, Meloneras o.s.v.

Teneriffa

Som de flesta säkert vet spenderade jag en av min dagar på grannön Teneriffa. Tog båten över tidigt på morgonen som tod ungefär 3 timmar & sedan åkte vi över till Puerto de la Cruz & strosade omkring & fotade hela dagen. Slutade med att lägga mig inne vid poolerna & bara ha de hur bra som helst! Himla bra & mysig dag :)

Därför kommer det nu en bildbomb & jag kan säga direkt att jag ska tillbaka till den ön.

Det var grymt galet stora pooler måste jag ju säga!

2 underbara veckor

Nu är jag hemma efter två härliga veckor på Gran Canaria! Eftersom jag ska försöka skriva info & lite tips här tänkte jag börja lite idag. Sol, bad, träff med härliga & konstiga människor, spanska, utflykter, fest, tjafs, båtfärder, promenader, kackelackor & så vidare & vidare. Skulle kunna skriva många ord som förklarar dessa veckor. Kul har jag haft det iaf :)

Flyttat & bytt hotell tre gånger. Bodde först i ett lite mer "romantiskt" rum på ett hotell (Riviera Marina) som ligger i Playa del Cura bortanför Puerto Rico. På den sidan av ön är det nästan alltid varmare & inte lika mkt blåst som det är vid San Agustin, Playa del Ingles & Meloneras. Efter några dagar där flyttade jag vidare till Amadores & hamnade på ett lägenhetshotell som heter Gran Amadores. Skönt att bo så man har kök & kan laga mat själv & lite smått sånt! Sedan blev det en flytt till blåsten bort till Bahia Feliz till lägenheter som heter Tres Vidas. Nya designade fina saker! Trivdes hur bra som helst de få dagarna jag var där.

Badrummet på första hotellet.
duschen som ni ser ser man rätt in & ut från resten av rummet vilket inte är så himla kul när man bor med någon man inte känner. Man känner att man inte fick någon privat stund. Men funkade det också!

Garderob mysigt med stor spegel & grejer.

Under dessa två veckor stötte jag på folk från massa ställen men mest från Norge som vanligt. Man träffade andra som åkte ospecificerat själva som hade gjort samma sak som en själv med massa olika hotell & liknande. Vi var ett gäng som hängde ihop på sista stället & hade några riktigt roliga partykvällar där!

Efter att ha varit på Gran Canaria många gånger och på olika ställen så tycker jag att åker man dit för att ha:
  1. En lugn semester med sol & bad. Alltså att man i stort sett bara tänker spendera dagarna på stranden eller vid poolen så skulle jag välja ett hotell mer söder ut som i Amadores, Puerto Rico, Playa del Cura eller Puerto de Mogan då det är mindre blåst, enligt min mening lite lugnare flest pensionärer & barnfamiljer.

2. En partysemester med sol, bad & FEST!! Då som säkert alla vet åker de flesta till Playa del Ingles. Efter att ha bott där i några månader så har jag testat betydligt bättre partyställen för ungdomar men de funkar om man är där en vecka. Det finns även mkt barer & discotek i Puerto Rico där ungdomarna också går ut & festar.

3. Äventyrlig semester. Då har man kommit till rätt ö då det finns många olika bolag som har olika endagarsturer man kan åka iväg på. Det finns att man kan åka på olika marknader, upp i bergen, ner i dalarna, shopping & till & med så man kan spendera en dag på någon av de andra öarna så som Teneriffa & Fuerteventura. Utforska ön & stanna till på olika stränder! Det finns även många shoppingcenter för de som tycker om att shoppa.

4. Blandsemester. För mig är en blandsemester när man gör lite av varje ovanför. Då åker man oftast mer än en vecka för att kunna ligga & sola, bada, festa med kompisar & åka på olika utflykter på ön.

Slingriga vägar uppe & ner i bergen. Vågar man sig upp dit är det inte dåligt & det är värt utsikten.

Flytt igen

Nu har jag flyttat igen till en flott (norska) lägenhet och träffat massa norksa vänner och så bor jag med en svenska mormor som jag kallar henne ;) Så söt och trevlig :) Blåser så mkt här i Bahia Feliz och det suger men är det är varmt och skönt iaf så man får väl tåla det:)
Har hittat en kinamat restaurang med god mat och gratis wifi så här sitter vi ska vidare till en bar sedan :) och träffa andra norskar och svenskar: )
Nu ska jag vara social med mina vänner!! :)

Ha de bra för det har vi ska jag säga er!

Imorn åker jag till Teneriffa!! Puss på er!!

ETT STORT GRATTIS TILL MIN ÄLSKADE KUSIN SOM FYLLER 18 IDAG!! :)

Gran Canaria

Snabbupdate innan internet lägger av!
Stekhett även idag och det gillas. Pepparkaka fick jag frågan om då sa jag att nej, fortfarande glasyr som måste in i ugnen! Det är dags att sätta igång att jobba på brännan nu kanske när det är mindre än en vecka kvar.

Imorn tar jag ett besök i Puerto de Mogan och på tisdagkväll kommer Lina och hämtar mig och vi åker till någon restaurang och käkar och har det bra och på torsdag åker jag till Teneriffa över dagen.

Ser TEneriffa nästan varje dag härifrån och solnedgången är så himla fint ska ta kort på den också. Idag satte jag uppe på bergen på en resturang och såg den, inte helt fel.

Kan jag säga annat än att jag har det otroligt bra eller?

Vilken dag

Solen har verkligen stekt idag och jag har svettats for forsta gangen sedan jag kom hit sa har blivit bad bade i havet och poolen. Manga som akte idag och manga nya som kom. Kort om min dag for nu har jag bara nagra min kvar innan tiden gar ut.

Stranden - sol, bad, chips, solkram, musik, bok och vatten.
Killar - prat, prat, prat och jobberbjudande
Promenad - solnedgang, jobberbjudande och svett

Kan alltsa bli lite jobb den sista veckan har det vet man aldrig men det aterstar att se. Nu skiter jag i detta iaf for internet ar inte alls pa min sida sa det ar sakert menat att jag inte ska funka med datorerna pa denna semester. Nu ska jag upp i rummet och lagga mig och sova lite innan det ar dags for annu en dag i solen.

Strandhäng

Idag har jag legat på stranden nästan hela dagen med lite paus på några timmar mitt på dagen för lunch och balkonghäng. Hur skönt som helst! Det är galet vad det är skönt att va själv alltså. Kan göra precis vad jag vill när jag vill.

Idag lyckades jag få igång internet igen, igår vill det inte och jag ringde till pappa och va så arg på datorn och mig själv. haha. Gick och la mig tidigt och läste ist och somnade innan 22.30 och då vaknar man tidigt runt 07-08 och då börjar jag mornarna med en promenad/joggingtur och styrka på det! Träningsvärk är skönt!

Nu har jag pratat på skype med pappa och Helene lite och nu tänkte jag bestämma mig om nästa torsdag då jag ska på utflykt ;) Till en annan ö!!

Ikväll är det någon live show här nere i cocktailbaren så ska nog sätta mig och ta en drink och njuta lite innan jag kryper ner i sängen. Slänger in blandade bilder från dagarna som gått!