S P R Å K

Lunchbreak och lördag! Sitter och tänker lite för ovanlighetens skull hahah..

Jag har verkligen hört massa språk denna sommaren och nu fattar jag hur kul det är med just språk. Att kunna språk som inte alla andra kan och kunna prata med andra människor =) På min namnskylt har jag fyra flaggor för de språk jag kan prata/förstå! Svenska, norska, engelska och spanska. 

Vill kunna mer i dessa språk, lära mig flytande, har studerat tyska i fyra år från 6:an till nian, det kan man inte tro då de står helt still i huvudet på de fronten. Inte så konstigt när jag inte använt det sedan jag slutade. I början av säsongen kunde jag inte ens säga mitt namn, nu kan jag fråga hur de mår, vad de vill spela, göra, förklara lite enkla saker som jag vet att man bara måste kunna när man jobbar såhär.. Kul, men vill kunna ännu lite mer då de är massa tyska gäster.

Vi har även en del familjer från Finland! Ja, hur konstigt språk är inte de liksom. Det är så nära Sverige men inte likt överhuvudtaget. Nu kan jag säga lite ord/fraser även på finska så som hej, vad heter du, godmorgon typ. 

Hade velat ha pengar till att åka och plugga mer nu, spanskan kommer först, helt klart!! Det är favoritspråket =)

Kommentarer

Skriv din kommentar här:

Ditt namn:
Är du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0